2015. november 15., vasárnap

Tolkien-rajongók

Uramisten de nagy veszélybe fogom most sodorni magam. Nem baj, néha ilyet is kell. Ez egy ideje böki a csőrömet, és épp iszonyatosan lelkes hangulatomban vagyok. Ha valaki esetleg utána ki szeretné tűzni a vérdíjat, vagy személyesen intézkedne, a cikk végén nem lesz ott a címem és nem lesz ott a valódi nevem.

Szóval.
Én Tolkien-rajongónak vallom magam (és nézzenek oda, ez egy olyan szó, amit nem húz alá a helyesírás ellenőrző). Olvastam A Gyűrűk Urát és A hobbitot, imádom mindkettőt, elolvastam a Szilmarilokat, és még néhány egyéb könyvét. Konkrétan zseninek tartom az írót, mert hihetetlen, amit az életében letett az asztalra. Egy új világot, egy új történelmet teremtett, valamit, amiben olyan jó érzés hinni. Megteremtette a fantasy műfajt, ami nélkül én ma nem is élnék. Lefektette az összes olyan mű alapjait, mint például a Harry Potter, amit szintén nagyon szeretek, és velem együtt még rengetegen. Olyan részletes világot épített fel, hogy az ember azt hihetné, ez komolyan létezett, és szinte soha nem hibázott. Több ezer név, új nyelv és új írásjelek megalkotása, és használata. Ezek mind csak az alapjai voltak annak a birodalomnak, amit ma Tolkien világának nevezünk.
Ezt teljesen kiismerni jóformán lehetetlen, és épp ezért lehet ennyire megszeretni. Az már egy másik kérdés, hogy mindezt telerakta szerethető karakterekkel, izgalmas kalandokkal és gyönyörű helyszínekkel.




Azóta mind a Gyűrűk Urából, mind a Hobbitból készítettek filmet is, és még többen csöppentek bele ebbe az univerzumba. Van, aki csak a filmeket látta, és azokat szereti, van aki a könyveket is olvasta, van, aki a film hatására olvasta a könyveket, van, aki fordítva, és olyan is van, aki nem szereti, vagy épp a címén kívül nem is ismeri ezt az alkotást. Szörnyen szívfacsaró érzés tud lenni egy rajongónak, de igen, ilyen is van.

És akkor most mindenféle kerítésszöveg meg finomkodás nélkül kijelentem: Aki csak A hobbit filmek rajongója, az nem Tolkien-rajongó. Hadd fejtsem ezt ki, mielőtt mindenki idegrohamot kap, akit érint.





Sokszor hallottam és olvastam már ilyen kijelentéseket: Imádom a Hobbitot, Tolkien-rajongó vagyok.
Jelzem nem. A probléma ugyanis az, hogy a Hobbitnak, mint filmtrilógiának kb. annyi köze van Tolkien világához, mint a gumicsirkének a kindertojáshoz. Na jó, ez egy kicsit erős kifejezés, de közel áll az igazsághoz. Kezdjük ott, hogy egy csomó dolgot kihagytak belőle, ami a könyvben viszont megvan, és egy csomót beleraktak, ami nincs. Nem egy karaktert teljesen megváltoztattak (Pl. Thorin, aki a történet egy nagyon lényeges darabja), egyesek rengeteg szerepet kapnak, pedig nem kéne (lást a tündék, holott Legolas és Tauriel nincs is benne a könyvben, vagy Bard, akiről csak megemlítik, hogy lelövi a sárkányt és uralkodó lesz) másokat meg elhanyagolnak.
A történet nagyjából egyben van, de sok változtatáson ment keresztül. A filmben a történet jelentős részét képzik az orkok. Ezzel egy bajom van. A könyvben nincsenek is benne! Ott ugyanis a koboldok hajkurásszák főhőseinket, és a vargok. A vargok ugyanis egy külön nép, és nem, nem az orkok "lovai"(ennél nagyobb hülyeséget nehéz lett volna kitalálni). Az Öt Sereg Csatájának a résztvevői pedig a következők: koboldok, vargok, tündék, törpök, emberek. Orkok továbbra sincsenek sehol, legfeljebb említés szintjén tűnnek fel néha. Aztán Radagast. Egyrészt engem felhúz, hogy komplett idiótának állítják be, másrészt a Hobbitban nincs benne. A Gyűrűk Urában viszont feltűnik.
De van itt szerelmi háromszög, van itt sárkányos-üldözősdi egy fél filmen keresztül, van itt minden, aminek nem kéne. Meg van Sauron is. Hadd áruljak el egy titkot: A Hobbit könyv gyerekmese. Amit filmben alkottak belőle, közel sem az.
Félreértés ne essék. Nem azt mondom, hogy ezek a filmek rosszak. Csak azt mondom, hogy aligha van közük a könyvhöz, és ezzel együtt Tolkien világához.
Tehát. Lehet szeretni. Lehet rajongani érte. De már megszámolni sem tudom, hány olyan emberrel futottam össze, akit elkapott ez a láz, a könyveket nem olvasta, a Gyűrűk Urát még csak nem is látta, és kijelentette, hogy ő aztán Tolkien-rajongó. Rajongónak rajongó, csak nem az övé, hanem a filmeké.
Sajnos ki kell jelenteni, hogy mint könyvadaptáció film, a Hobbit trilógia elbukott.
És hogy mindezt miért írtam le? Mert engem zavar. Zavar, hogy ezzel az én a rajongója vagyok hozzáállással kisebbítjük az író érdemét, mert ez nem az, amit ő megalkotott. És ha ezek után te még mindig úgy érzed, hogy Tolkien-rajongó vagy attól, hogy a Hobbit filmeket imádod, de mást nem ismersz, akkor legalább vedd a fáradtságot, és annyival tiszteld meg az embert, akinek a kezei között Középfölde megszületett, hogy legalább a Hobbitot elolvasod.
Azt hiszem, ezt minden igazi Tolkien-rajongó nevében mondhatom.



2 megjegyzés:

  1. Éés tümtümtűűm!
    Szívemből szóltál.
    Végre valaki aki egyetért ezzel.
    Nekem is sok ismerősöm mondta hogy ő aztán Tolkien-rajongó. Megkérdeztem tőle, hogy olvasta/látta e a Gyűrűk Urát. "Hát azt nem, de a Smaug pusztaságának a felét láttam, és a tök jó vooolt!" na kb. ilyen.
    Én egyébként a filmeket (mind a Hobbitot, mind a Gyűrűk Urát) annyiszor láttam, hogy azt már számon se lehet tartani. Az egész forgatókönyvét le tudnám írni :D
    A könyveket szintén rengetegszer olvastam, mert egyszerűen annyira megragadott Tolkien világa, hogy nem tudom megunni.
    A másik pedig az, hogy annyira nagy, annyira részeletes ez az egész kitalált világ, hogy mindig találsz benne valami újat, rájössz valamire, amit eddig nem tudtál.
    Ez az egész valami hihetetlen, tényleg, minden tiszteletem Tolkiené. <3 :)

    VálaszTörlés
  2. Hát, én azokké közé tartozom, aki a Hobbitot képregényben olvasta, de a Hobbit trilógiát ugyanúgy szeretem, mint a Gyűrűk urát. (Talán az utóbbit jobban c:) Az igazat megmondva ideáig azt se tudtam, hogy kiírta. (:D) Hálás vagyok neked, hogy megírtad ezt a cikket, mert sokat tudtam meg. (pl.: Tolkien írta ezeket a könyveket) (:

    VálaszTörlés